Svar: Bekymringer vedr. rejse til Egypten med vores lille dreng

22. september 2009

Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Marie

Det lyder rigtig dejligt med en rejse til Egypten og med den alder din dreng har, er det forholdsvis let at rejse uden større problemer. I hvert fald, når de kommer til spørgsmål om mælk :)

Det er rigtig fint at du ammer og du behøver som udgangspunkt ikke supplere din dreng med kogt vand. Det er sådan at modermælken er specielt sammensat, så den mælk der ligger først i brystet er meget vandholdig. Det betyder at hvis barnet er tørstig og har brug for lidt væske, så vil det vise suttelyst, men kun die kortvarigt, netop fordi det så får den vandholdige mælk.

Når det er meget varmt vil børn således naturligt ofte have behov for at blive ammet lidt hyppigere og nogle af amningerne vil være væskebehov og dermed kortvarige. Andre amninger vil være et reelt måltid og dermed længerevarende.

Hvis barnet får lov til at die som det viser behov for, vil det således normalt ikke være nødvendigt at tilbyde yderligere væske. Vælger du alligevel at supplere din dreng med vand, så bør det være kogt vand fra flaske - vandet skal koges også selvom det er købt vand.

Med hensyn til vaccination, så vil din dreng få en del antistoffer via din mælk og hvis du bliver vaccineret, så vil han naturligt også få noget af denne vaccination via modermælken. Hvorvidt man vil gå ind og vaccinere ham lidt før tid, så han har fået sin 3 måneders vaccination inden I tager af sted må være en lægelig vurdering og det er rigtig fint at din læge drøfter med SSI hvordan han behandles bedst :)

Med hensyn til aircondition, så bruges dette som en helt naturlig del af hverdagen i de varme lande - i hvert fald på de mere eksklusive resorts :) Et airconditionanlæg vil dog ofte være fyldt med bakterier og fugt. Når anlægget kører spredes disse bakterier ud i luften og det kan give problemer ...

Annonce

... med allergi og vejrtrækning ... Derudover er der jo også miljø osv. at tage hensyn til. Derfor kan det ikke anbefales at have anlægget kørende hele tiden, men det kan være hele relevant at afkøle værelset lidt inden I skal sove.

Det er naturligvis vigtigt at jeres dreng ikke bliver overophedet og han og I andre sover naturligt bedst i et afkølet rum. Sørg for at holde gardinerne trukket for vinduerne i soveværelset og sørge for at lufte godt ud, når I har mulighed for det, så der er masser af kølig og frisk luft i rummet. Hvis dette så ikke er nok, så brug jeres aircondition til det er behageligt for jer alle og sluk den så igen.

Hvis det kan give dig lidt ro, så er det lettere at rejse med et barn på 3 måneder som fortsat lever af mælk, end det er at rejse med et barn på 6 måneder, som skal have grød og mos flere gange om dagen ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det sætter naturligvis nogle begrænsninger i forhold til at kunne være ud i solen, svømme rundt i poolen osv. Jeres lille dreng skal jo så vidt muligt være i skyggen hele tiden - er badevandet varmt, så er det fint at give ham en lille dukkert som når man går til babysvømning - men ikke i solen, hans lyse fine hud tåler det slet ikke.

Han skal tildækkes med soltøj, solhatte, være under parasoller osv. og så skal du også bruge solcreme til ham. Jeg ved godt at flere producenter skriver at solcreme ikke må bruges til børn under 1 år - men det må de godt. Det er langt bedre at smøre barnet med solcreme end at få en solskoldning. Men så vidt muligt altså slet ikke i solen :)

Tag en klapvogn, barnevogn eller hvad I nu har med, så han kan sove i den og så I har mulighed for at gå rundt på resortet med ham i vognen - at blive inde på værelset hele tiden er jo ikke idéen med en ferie :)

Jeg håber I får en rigtig skøn rejse, rigtig god ferie.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine